Wanneer je op onze website terecht bent gekomen, heb je mogelijk interesse in het boek de Online Marketing Tornado. Het boek is geschreven door Tonny Loorback en Martijn van Tongeren. Dit zijn tevens de oprichters van het bedrijf IMU. De Internet Marketing Unie, staat bekend om al hun online marketing cursussen en tools om jouw online business te versterken.
In deze review gaan wij jou onder andere vertellen of de Online Marketing Tornado de beste blauwdruk voor jouw online business is. Daarnaast ontdek je waaruit het boek bestaat, onze Online Marketing Tornado ervaringen en wat je van het boek mag verwachten. Is het boek echt zo goed als ze beweren?
Inhoudsopgave
- 1 Inhoudsopgave
- 2 Wat is De Online Marketing Tornado?
- 3 Wie zijn Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren?
- 4 Wat is het geheim van IMU?
- 5 Zes fasen van de Online Marketing Tornado
- 6 De Inhoud van het boek de Online Marketing Tornado
- 7 Online Marketing ervaringen van anderen
- 8 Onze Online Marketing Tornado ervaringen
- 9 Wat kost het boek de Online Marketing Tornado?
- 10 Eindconclusie van onze Online Marketing Tornado review
Wat is De Online Marketing Tornado?

Zoals de spreker Martin van Kranenburg vertelt in het voorwoord van dit boek: “Dit is eigenlijk een boek waarvan je hoopt dat je concurrent het niet leest”, omvat de Online Marketing Tornado. Het boek bevat namelijk alle waardevolle informatie, die Tonny en Martijn in de afgelopen jaren bij elkaar hebben verzameld. In het boek worden er voorbeelden gegeven, tools die je kunt gebruiken en tips waar je mee aan de slag kunt gaan.
De informatie in het boek is zo waardevol dat je er direct mee aan de slag kunt gaan en dit in de praktijk kunt gaan toepassen. Maar belangrijk is wel dat je er ook daadwerkelijk mee aan de slag moet gaan en niet alleen het boek gaat lezen.
Wie zijn Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren?

Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren zijn de eigenaren van IMU (Internet Marketing Unie). In 2010 startte Tonny Loorbach de IMU op vanuit zijn huis. Het doel van de IMU is om ondernemers te gaan helpen met hun online marketing. Tonny bracht zijn eigen website software uit genaamd Phoenix software, waarmee hij ondernemers online marketing kon leren.
Later heeft Tonny zich gespecialiseerd in de SEO (Search Engine Optimalization). Dit houdt de zoekmachine optimalisatie binnen bijvoorbeeld Google in. Hier heeft hij tevens een boek overgeschreven “Doelgericht SEO” waar hij ook nog eens een #1 bestseller mee heeft behaald.
Tonny heeft altijd een passie gehad voor de richting Psychologie. Aan de hand hiervan heeft hij zijn focus verlegd naar conversie optimalisatie en neuromarketing. Nu houdt Tonny zich vooral nog bezig met de strategie van de IMU.
Martijn van Tongeren
Martijn van Tongeren is ooit als klant binnengekomen bij de IMU, maar ontdekte al vrij snel dat hij ook graag ondernemers zou willen helpen bij hun website. Hij begon binnen de IMU op de klantenservice, waarna hij een flinke groei heeft doorlopen tot uiteindelijk mede eigenaar van de IMU. Martijn zijn specialiteit bestaat vooral al uit marketingfunnels en segmentatie. Het is Martijn zijn taak om het bedrijf te leiden op de werkvloer. Wil je meer informatie lezen over de IMU? Bekijk dan onze IMU review.
Wat is het geheim van IMU?
In april 2019 besloten Tonny & Martijn dat zij hun verjaardag op een speciale wijze wilden vieren. Ze besloten om het AFAS theater in Scheveningen hiervoor af te huren en 1800 zitplaatsen gratis beschikbaar te stellen. Deze 1800 zitplaatsen waren binnen vier dagen compleet vergeven. De zitplaatsen waren namelijk gereserveerd door ondernemers die graag wilden leren van hen.
Op het grote scherm was de tekst “Ons geheim” te zien. Iedereen in de zaal wilde natuurlijk graag weten wat dit grote geheim dan ook inhield. Toen Tonny & Martijn uiteindelijk hun geheim; het woord consistentie toonden was er eigenlijk een teleurstelling te voelen vanuit het publiek.
Natuurlijk had iedereen voor ogen dat er een daadwerkelijk geheim was, waar je direct mee aan de slag kunt gaan en meteen het gewenste resultaat mee kunt behalen. Dit is daarom ook een logische reactie. Iedereen wilt het liefst direct resultaat zien, maar dit is helaas niet altijd mogelijk.
De kracht ligt namelijk bij herhalen en consistentie. Elke dag hetzelfde herhalen en dit elke dag beter willen doen. Jouw eigen focus behouden, jezelf doelen stellen en deze doelen ook goed blijven monitoren. Wanneer jij dit boek hebt gelezen, beschik je over tal van nieuwe informatie, inzichten en tools. Wanneer je begint met enkel dit toe te passen, zul je al snel zien dat jou resultaten zullen verbeteren.
De Online Marketing Tornado is opgedeeld in maar liefst 6 fases. Iedere fase van de “Tornado” vertegenwoordigd zijn eigen pad en techniek.
Zes fasen van de Online Marketing Tornado
Fase 1: SEO
Binnen fase 1 van de Tornado ga je aan de slag met SEO. Waarbij de focus ligt op gevonden worden door je doelgroep. Je moet ervoor gaan zorgen dat jij aantrekkelijk wordt voor jouw doelgroep en mensen die koopgericht zijn.Daarom is het zeer belangrijk dat jij goed gevonden gaat worden binnen Google doormiddel van SEO. SEO is namelijk de basis van jouw onlinemarketingstrategie.
Fase 2: Conversie
In fase 2 wordt de focus vooral gelegd op het omzetten van bezoekers naar Leads. Zorg ervoor dat jij de aandacht krijgt van jouw bezoekers en zet deze bezoekers zoveel mogelijk om naar aankopen. Het is daarom van groot belang dat je een aantrekkelijke en goede website hebt opgezet, die gericht is op het omzetten van conversies. Het gebruik van conversiepagina’s wordt aangeraden. Zorg dat jij de aandacht krijgt van de bezoekers.
Deze fase van de tornado houdt eigenlijk in dat er zoveel mogelijk “leads opgezogen moeten worden”en deze moeten worden getransformeerd, via jouw marketingfunnel, naar warme leads.
Fase 3: Sales
Het belangrijkste in deze fase is dat jij leads gaat omzetten naar klanten. Zorg dat de betaalprocessen op jouw website goed zijn ingeregeld.
Breng jouw omzet op een hoogtepunt doormiddel van neuromarketingtechnieken en upselling.

Fase 4: Affiliate Marketing
Bij de fase van Affiliate Marketing ga jij ervoor zorgen dat jouw bedrijf gaat groeien van 1 persoon naar een heel team. Je gaat er namelijk voor zorgen dat jouw bedrijf wordt gepromoot door verschillende affiliates.
Deze affiliates gaan jouw bedrijf promoten in ruil voor commissies. Deze onlinemarketingstrategie gaat er namelijk voor zorgen dat jouw bezoekersaantallen toe zullen nemen, dat je meer leads zult krijgen en dus ook meer klanten zult gaan ontvangen.
Fase 5: Membership
In deze fase ga je aan de slag om jouw klanten, jouw fans te laten worden. Hierbij zul je gaan ervaren dat je doormiddel van een sneeuwbal effect zult gaan groeien in jouw omzet. Je zult dit bijvoorbeeld gaan terug zien in de eenmalige en wederkerende inkomsten. door gebruik te gaan maken van een lidmaatschapsmodel. Aan de hand van het lidmaatschapsmodel ga jij ervoor zorgen dat jouw klanten, jouw fans zullen gaan worden.
Ze sluiten bijvoorbeeld abonnementen af, waardoor jij wederkerende inkomsten kunt gaan verdienen. Je gaat afrekenen met financiële stress. Doormiddel van meerdere inkomst technieken zul jij gaan groeien in jouw bedrijf.
Fase 6: Community Building
In de laatste fase van de “Tornado”ga jij aan de slag met jouw fans. Je gaat aan de slag met een online Community en zorgt dat je nog meer de aandacht van deze mensen kunt trekken.
Het doel van deze community is dan ook om nog meer positieve invloed te kunnen behalen op mensen hun leven. De mensen onderling zullen ook ervaringen gaan delen en elkaar om advies vragen waardoor jij nog meer uitgroeit tot een merk. Aan de hand van deze techniek ga jij er voor zorgen dat jouw fans eigenlijk ambassadeurs worden van jouw merk!
De Inhoud van het boek de Online Marketing Tornado
Deel 1: De bezoekersmagneet
Wij geven jullie hier een uitgebreid inkijkje in het eerste deel van het boek, zodat je een duidelijk beeld kunt schetsen van wat je jou te wachten staat. Verder zullen wij laten zien welke hoofdstukken je verder terug kunt vinden in het boek en welke onderwerpen hierin zullen worden behandeld. Bezoekers zijn in te delen in vier categorieën:
- Je kunt bezoekers kopen met paid media
- De meest voorkomende manier om bezoekers te kopen is doormiddel van adverteren.
Dit kan op verschillende social media zoals Facebook & Instagram, maar dit is bijvoorbeeld ook mogelijk binnen Google. Binnen de advertentie maak je een link naar jouw eigen website.
- De meest voorkomende manier om bezoekers te kopen is doormiddel van adverteren.
- Bezoekers lenen met borrowed media
- Dit is een klassiek voorbeeld van een platform gebruiken voor jouw advertentie boodschap.
Wat je tegenwoordig veel voorbij ziet komen op Facebook & Instagram.
Deze platformen zijn niet jouw eigendom, maar je gebruikt eigenlijk hun naamsbekendheid om promotie te maken voor jouw website.
- Dit is een klassiek voorbeeld van een platform gebruiken voor jouw advertentie boodschap.
- Je kunt bezoekers verdienen met earned media
- Denk bijvoorbeeld aan reviews die geschreven zijn over jouw bedrijf of artikelen die geplaatst zijn op het internet. Hou hierbij wel in gedachte dat dit natuurlijk niet altijd positief hoeft te zijn, mensen kunnen ook een negatief artikel hebben geplaatst.
- Bezoekers kan je beheren met owned media
- De owned media zijn alle media die afkomstig zijn vanuit jouw eigen bedrijf. Het is jouw eigendom en je hebt dit zelf in beheer. Voorbeelden hiervan zijn blogposts, podcasts en nieuwsbrieven.
Google en borrowed media
Google is ook een vorm van borrowed media. Jouw website is jouw eigendom, maar de bezoekers leen je eigenlijk van Google. De bezoekers zijn namelijk gestart op de website van Google en zijn hierna doorverwezen naar jouw pagina. We hebben het hier ook meteen over een hele sterke vorm van borrowed media, wanneer je Google vergelijkt met Social media. Op social media verdwijnt namelijk al snel de aandacht van jouw website. Mogelijk al binnen enkele uren of dagen.
Wanneer jij ervoor zorgt dat je hoog ranked binnen Google, kan dit jaren een goede positie binnen Google betekenen voor jou. Hieraan zit veel meer waarde aan verbonden en dit zal jou dan ook veel meer bezoekers opleveren.
Mocht jij bijvoorbeeld een facebook pagina beheren met zo’n 15.000 leden, dan bereik jij met een nieuwe post nog minder dan 2% van alle leden. Het organische bereik van de social mediaplatformen neemt steeds verder af. Je moet hier steeds vaker voor gaan betalen om jouw leden nog te kunnen bereiken doormiddel van betaalde advertenties.
Het geheim zit hem in de juiste bezoekers weten te bereiken. Je wilt namelijk de mensen kunnen bereiken die op dat moment echt opzoek zijn naar jouw product en niet de mensen die wellicht een aanknopingspunt hebben met het product. Bij deze mensen is de kans namelijk veel kleiner dat zij daadwerkelijk over zullen gaan tot een aankoop.
In het boek wordt de vergelijking gemaakt tussen Google en Facebook, waarbij Tony & Martijn de volgende uitspraak doen: “Facebook is een grote winkelstraat waar je doorheen loopt en een groot schala aan producten voorbij ziet komen, maar waar je op dat moment niet opzoek naar bent.
Google is in dit geval bijvoorbeeld de woonboulevard waar mensen specifiek zullen komen om een product aan te kopen. Het grote voordeel van Google is dat deze in iedere niche eigenlijk de boulevard is ten opzichte van Facebook”. In deze uitspraak kunnen wij ons zeker vinden. Een goede website begint namelijk bij Google. Het is van groot belang dat jij goed gevonden gaat worden binnen Google.
Dat je gebruik gaat maken van de juiste zoektermen waarbij jij de mensen kunt gaan voorzien van de juiste informatie. “Social media is hot, but Google is God”. Deel 1 bestaat uit de volgende hoofdstukken:
- Vier soorten bezoekers
- Scoren op zoekwoorden
- Rijke content
- Autoriteit in Google
- Het content kanon
- De semantische zoekmachine
- Mobiele SEO
Deel 2: De rode loper
Tijdens deel twee ligt de focus op de aandacht van jouw bezoeker. Je moet de aandacht van jouw bezoekers namelijk wel verdienen, waarmee onderscheid jouw website zich ten opzichte van alle andere websites?
Daarnaast is het niet alleen belangrijk om de aandacht van jouw bezoeker vast te houden, maar ook om te zetten in conversies. Aan alleen bezoekers heb je namelijk niets, jouw doel is om hier inkomsten mee te verdienen. Hoe kan je nu het beste de aandacht van jouw bezoekers trekken? Deel 2 bestaat uit de volgende hoofdstukken:
- Aan bezoekers heb je niks…
- De drie v’s van aandacht
- Conversiegericht webdesign
- Web van landingspagina’s
- Anatomie van een conversiepagina
- De marketingfunnel
- Integratiemarketing
Deel 3: De ultieme checkout
Inmiddels ben je erachter hoe je met jouw website bezoekers aantrekt en hoe je ze omzet naar leads en klanten. Maar een belangrijke stap die we nog niet hebben besproken in dit proces is het aanschaffen en afrekenen van je producten door de klanten.
Om ervoor te zorgen dat jouw conversie optimalisatie optimaal is, moet je ervoor zorgen dat er geen lekken ontstaan. Ieder lek kan er namelijk voor zorgen dat je omzet misloopt. Jouw betalingspagina moet daarom tip top in orde zijn, je kunt het jezelf niet permitteren dat mensen geen mogelijkheid hebben tot aankopen.
Bovendien zijn er verschillende manieren om er voor te zorgen, dat jouw omzet of de orderwaarde verhoogd wordt. Dit zijn trucjes die je kunt toepassen, waardoor klanten abrupt kunnen beslissen om meer producten te kopen. Deel 3 bestaat uit de volgende hoofdstukken:
- Zo lek als een mandje?
- De internetsorbet
Deel 4: Affiliate Marketing
In dit deel van het boek wordt de focus gelegd op de verdere groei in bereik en resultaat, zonder dat je hiervoor extra personeel hoeft aan te nemen. Affiliate Marketing is hiervoor de ideale methode. Affiliate Marketing is een vorm van online marketing, waarbij ondernemers of bedrijven affiliates belonen, voor het realiseren van verkopen of leads.
Affiliates zijn mensen of bedrijven, die producten promoten en hiervoor een commissie ontvangen. In de meeste gevallen worden de affiliates pas beloond voor hun prestatie, wanneer ze erin slagen om een verkoop te realiseren. De producteigenaar draagt dan een vast gesteld percentage of bedrag af aan de affiliate.
Hoe kun je Affiliate Marketing nu toepassen binnen je bedrijf? Hiervoor heb je zogehete affiliatesoftware voor nodig. Zo hebben Martijn van Tongeren en Tonny Loorbach de Plug and Pay software ontworpen. In de software is een affiliate module aanwezig, waar je bijvoorbeeld de commissies per product kunt instellen en unieke promotielinks kunt genereren voor je affiliates. Als je meer wilt lezen over de Plug and Pay software, bekijk dan eens onze Plug and Pay review.
Het volgen van de bezoeker gaat op basis van een achtergelaten cookie. De software kan precies uitlezen vanaf welke affiliate de verkoop heeft plaats gevonden. De cookies zijn vaak per aanbieder verschillend, de één hanteert een cookie levensduur van 7 dagen en bij andere producten is dit weer 365 dagen. Deel 4 bestaat uit de volgende hoofdstukken:
- De ideale werknemers
- Hoe werkt affiliatemarketing?
- Affiliates vinden
- Affiliates trainen
- Affiliate zijn
Deel 5: Memberships
Als je iedere maand eenmalige verkopen realiseert, weet je nooit van te voren wat je de volgende maand kunt verwachten. Maar wat gebeurd er nu als je wederkerende inkomsten gaat opbouwen binnen jouw bedrijf?
Zo weet je precies vanuit de abonnementen wat je kunt verwachten de komende maand of maanden. Dit zijn namelijk geen aanmalige aankopen, maar denk hierbij aan maand of jaar abonnementen. In dit deel van het boek ontdek je welke mogelijkheden er zijn om een eigen Community op te bouwen. Deel 5 bestaat uit de volgende hoofdstukken:
- De lidmaatschapseconomie
- Je eigen membersite
Deel 6: Community Building
In het laatste deel van het boek tevens het belangrijkste deel, ga je leren hoe je jouw marketing gaat laten leven. Hoe ga je met de mensen om die voor jouw bedrijf hebben gekozen? Het is niet alleen belangrijk om jouw bedrijf aan de buitenkant te promoten, maar ook aan de binnenkant.
Hier komt community building om de hoek kijken. De mensen die geloven in jouw bedrijf en de producten die je aanbiedt, hebben ook aandacht nodig. Zij zijn namelijk net zo belangrijk, als zij goede ervaringen hebben vertellen ze dit door aan familie vrienden etc en krijg je goede mond op mond reclame.
Veel bedrijven hebben hier echter geen idee van en focussen ze zich meer op de uitgaande marketing. Er worden enorm veel tips gedeeld over het opstarten van je eigen Community, wat je wel en beter niet kunt doen. Wij vinden dat er erg veel waarde gedeeld word, waar je erg veel profijt van kunt hebben, zoals zorgen voor engagement binnen jouw community. Deel 6 bestaat uit de volgende hoofdstukken:
- Van trechter naar tornado
- Het starten van een community
- Engagement in je community
Tijd om te vlammen!
Tot slot is er een slotwoord aanwezig, waarin je wordt aangemoedigd om de kennis direct uit te voeren in de praktijk. Er zijn voldoende strategieën gedeeld, waar je veel profijt van kunt hebben. Bovendien zijn alle tips en tricks enorm gedetailleerd benoemd, zodat het voor iedereen te begrijpen valt. Er wordt veel gebruik gemaakt van ondersteunende afbeeldingen waar nodig.
Zoals ze aangeven “de route naar succes begint met de eerste stap” De ene strategie is sneller toepasbaar dan de ander, waar ligt jouw prioriteit? Met welke strategie wil je het eerste starten? Elke verbetering tegelijkertijd uitvoeren is onmogelijk, het heeft tijd nodig om de verbeteringen toe te passen en het resultaat hiervan te zien. Verder heb je de mogelijkheid om de de software van IMU gratis te proberen:
- Phoenix (SEO en conversie) gratis Phoenix trial
- Plug & Pay ( maken van betaalpagina’s en upsells) gratis Plug and Pay trial
- Huddle (Het e-learning en community platform) gratis Huddle trial
Tot slot heb je de mogelijkheid om persoonlijke begeleiding te ontvangen bij jouw onlinemarketingstrategie. Hiervoor is het IMU Premium programma opgestart, hierin vind je alle online marketing cursussen, seminars en het coachingstraj“ect. Je hebt de mogelijkheid om in live Q&A sessies alle vragen te stellen die je hebt. Bekijk IMU Premium.
Online Marketing ervaringen van anderen
Naast onze eigen ervaringen zijn wij opzoek gegaan naar De Online Marketing Tornado ervaringen van anderen. Wat ons direct opviel is dat er maar liefst op dat moment al 188 reviews waren geplaatst over het boek De Online Marketing Tornado. Bovendien scoort het boek een score van 4,9 uit 5, wat betekend dat het boek van goede kwaliteit is.

Zo ver wij hebben kunnen zien, is er geen negatieve review te vinden over het boek van Tonny & Martijn. Een aantal grote mensen binnen de online marketing hebben dit boek aangeschaft en dit laten weten via hun website of social media zoals:
- Youri Meuleman van Mailblue
Deze mensen delen dit natuurlijk niet zomaar. Zij hebben een bekende naam en deze gaan ze niet op het spel zetten voor een product wat niet deugd.
Onze Online Marketing Tornado ervaringen

Wij hebben De Online Marketing Tornado begin augustus 2020 gekocht en deze volledig gelezen. Naar onze mening is er op dit moment geen boek op de markt die zo’n duidelijke uitleg bevat en de beste blauwdruk voor een online business beschrijft.Wij hadden dit boek inmiddels al meerdere malen op internet voorbij zien komen en waren zeer geïnterreseerd of dit boek ook echt zo goed was als het deed voorkomen.
Direct zijn we begonnen met het lezen van dit boek en al snel kwamen wij tot de conclusie dat dit een zeer waardevol boek is wanneer je jezelf wilt onderscheiden. Het boek staat vol met waardevolle informatie en praktijk voorbeelden waarmee je direct aan de slag kunt gaan.
Wat ons opviel is dat de opmaak van het boek goed verzorgd is. De tekst wordt ondersteund met heldere en duidelijke afbeeldingen. Plus de opmaak van de verschillende delen binnen het boek worden goed onderverdeeld door gebruik van verschillende kleuren per deel.
Er worden veel succesvolle voorbeelden gedeeld en handige praktische tips en tricks waar je mee aan de slag kunt gaan. Wij zijn daarom goed te spreken over het boek en de wijze waarop deze in elkaar is gezet. Er is goed te zien dat er veel tijd en energie in is gestoken om dit er zo goed mogelijk uit te laten zien en zo duidelijk en praktisch mogelijk te beschrijven.
Wat kost het boek de Online Marketing Tornado?
Het boek de Online Marketing Tornado kost in totaal 20 euro. De verzendkosten van het boek zijn gratis. Als je het ons vraagt is het dit bedrag dubbel en dwars waard, aangezien er onwijs veel strategieën en tips worden weggegeven. Als je de theorie vanuit het boek in de praktijk weet toe te passen in jouw business, heeft dit veel meer waarde.
Eindconclusie van onze Online Marketing Tornado review
Inmiddels zijn we alweer aan het einde gekomen van onze Online Marketing Tornado review. Zoals je in onze uitgebreide review hebt kunnen lezen zijn wij zeer te spreken over het boek De Online Marketing Tornado van Tonny Loorbach & Martijn van Tongeren. Er is veel tijd en energie gestoken in dit boek en zij delen daadwerkelijk praktische tips en concrete informatie waar je ook echt iets aan hebt. Je kunt er direct mee aan de slag.
Onze mening is dan ook wanneer je al deze concrete tips opvolgt en hier direct mee aan de slag gaat, je er zeker voor kunt zorgen dat jouw website succesvoller gaat worden. Een tip van ons, zorg dat je pen en papier bij de hand hebt wanneer je begint met lezen in dit informatieve boek. Tot slot zijn onze Online Marketing Tornado ervaringen uiterst positief. Ideaal om jouw business verder te laten groeien!