Online SEO training Review – Jouw website hoger in Google krijgen?

Leestijd: 10 minuten
Online SEO training

Online SEO training is de methode om de Google SEO basics onder de knie te krijgen.
Heb jij een eigen webshop of website en wil jij jouw vindbaarheid in Google gaan optimaliseren?

Dan is de Online SEO training van seo-hulp.nl een geschikte training om jouw SEO vaardigheden te vergroten. Het gaat hierbij om een online training die 1 op 1 plaats vind. De training bestaat uit 2 delen die ieder 90 minuten duren.

In deel1 krijg je les in de Google SEO basics. Je leert hierin alles wat je moet weten betreffende SEO.
Dit is een must om aan de slag te gaan met het verbeteren van jouw zoekresultaten in Google.

Het is hierin belangrijk dat je de werking van Google snapt en welke factoren invloed uitoefenen op de vindbaarheid in de zoekmachines.

Op welke factoren kan jij invloed uitoefenen en welke factoren zijn belangrijk in jouw niche of markt?
Deze vraag wordt uitgebreid behandeld in de Online SEO training.

Wil jij meer weten over deze Online SEO training Review?

Lees dan gerust verder!

Inhoud van de Online SEO training:

Op woensdag 2 september 2020, hebben wij deel 1 van de Online SEO cursus mogen volgen bij Rob Ijszenga.
Wij hebben dit ervaren als een zeer interessante en leerzame training.

De elementen die centraal staan in het eerste deel van deze SEO basics training zijn:

Introductie van Google: wat is Google SEO & SEA?
Wat is de betekenis van content? Waarom is content zo belangrijk en wat kun je ermee?
Wat is autoriteit? Wat heeft invloed op autoriteit, pageranking en linkbuilding
Techniek: Welke elementen van techniek zijn belangrijk?
Tot slot het vragen gedeelte: welke vragen zijn er bij jou opgekomen tijdens de training?

Wat is het verschil tussen Google SEO & SEA?

De afkorting SEO staat voor Search Engine Optimization. Google hanteert verschillende richtlijnen om websites hoger of juist lager te laten ranken in de zoekresultaten.

SEO heeft betrekking op de organische zoekresultaten in Google, oftewel de gratis zoekresultaten .

De website of webshop die beschikt over de meeste waardevolle en unieke content + de hoogste autoriteit en de beste techniek wordt door Google gewaardeerd met een eerste plek in de zoekresultaten.

SEA staat voor Search Engine Advertising oftewel adverteren in de zoekmachines.
Het gaat hier dus om de betaalde zoekresultaten die je kunt vinden in dit geval in Google.

De methode die ver uit het meeste wordt gebruikt is de Google Ads methode.
Voorheen ook wel bekend als Google Adwords.

Om je een duidelijk beeld te geven van het verschil tussen SEO & SEA hebben wij hieronder, doormiddel van de zoekterm online SEO training, het volgende zoekresultaat naar voren gekregen in Google.

SEA op google

Op deze afbeelding zie je de SEA zoekresultaten vanuit Google. Zoals je kunt zien zijn dit betaalde advertenties.
Deze websites of webshops betalen Google om hoog in de zoekresultaten naar voren te komen.

SEO op google

SEO, organische zoekresultaten in Google. Dit zijn de gratis zoekresultaten binnen Google.

Welke oude SEO Tips & tricks werden voorheen toegepast?

SEO is in de loop van de jaren flink veranderd. Dit omdat er vroeger veel trucjes werden toegepast door SEO specialisten om een hoge plaats in Google te bemachtigen.

Hieronder een korte samenvatting van de trucjes die onder andere werden toegepast in de vroegere jaren van Google.

Keyword spamming

Zo werd er bijvoorbeeld regelmatig gebruik gemaakt van keyword spamming. Keywords werden in bijvoorbeeld witte tekst op een witte achtergrond geplaatst.

Zo zag namelijk niemand dat deze keywords aanwezig waren op de achtergrond en als de crawling vanuit Google werd uitgevoerd, detecteerden de langskomende robots van Google deze keywords wel vanuit de broncode van de website.

Dit was een methode om jouw website waardevol te maken. Door veel gebruik te maken van het keyword, schepte dit bij de Google de gedachte dat dit een relevante en waardevolle website moest zijn.

Deze keyword spamming resulteerden dan uiteindelijk in een hoge ranking binnen Google.

Overmatig gebruik van interne links

Een methode die ook erg veel werd toegepast door websites was het overmatig gebruik van interne links.
In iedere blog of post werden er tientallen of honderen interne links geplaatst naar de eigen website.

Dit om te proberen de naamsbekendheid van de website op te bouwen en dus te zorgen voor meer autoriteit.

Een trucje wat hier ook relatie mee heeft is het plaatsen van diverse links op bijvoorbeeld startpagina’s.
Deze links verwezen dan naar andere websites.

Pagina’s vol teksten zonder waarde

Wat ook erg veel voor kwam was het plaatsen van content, die eigenlijk weinig tot geen waarde had.
Er werden zoveel mogelijk teksten of blogs geplaatst op websites, zodat dit gevonden kon worden.

Echter zat hier weinig waarde achter, maar omdat er veel informatie werd geplaatst op deze websites werd dit gezien als waardevol.

Google straft het toepassen van trucjes

Vanaf ongeveer het jaar 2016 is Google begonnen met het bestraffen van de trucjes die worden toegepast op diverse websites. De straffen die Google hieraan koppelt zijn het toekennen van een lage ranking in de zoekmachine resultaten.

Wat is de juiste manier om hoger in Google te komen?

Vandaag de dag is het meest belangrijke element om hoog in Google te komen, op de hoogte zijn van de basis van het algoritme van Google. Hoe speel je in op het algoritme van Google en hoe ga je om met het algoritme van Google?

Het belangrijkste is om geen trucjes meer te gebruiken om je website hoger in Google te krijgen.
Maar juist samen te werken met Google, zorgt ervoor dat je het beste aanbod creëert.

Het beste aanbod aan content creëer je door waardevol en relevant te zijn.

“Google brengt vraag en aanbod samen”

Wat zijn de belangrijkste SEO factoren?

Content

Welke informatie deel jij over het onderwerp waaruit jouw website bestaat?
Maak je gebruik van zoekwoordonderzoek?

De elementen die ook een belangrijke rol spelen in het content gedeelte zijn:

  • Toegevoegde waarde
  • Vernieuwing
  • Creativiteit
  • Autoriteit, wat is jouw autoriteit in een bepaald onderwerp?
  • Hoe betrouwbaar is de informatie die je verteld over jouw product?
  • Hoe relevant is jouw informatie?

Autoriteit

Wat betekent autoriteit precies en hoe meet Google autoriteit?
Domein autoriteit geeft eigenlijk aan hoe relevant Google jouw website vind.

Dit is een belangrijk onderdeel om de ranking te bepalen in de zoekresultaten.
Je kunt jouw domein autoriteit bijvoorbeeld controleren doormiddel van de tool Moz.
Deze tool heeft een extensie voor Google Chrome.

Wanneer je de URL van jouw website hier invult, zie je direct hoe hoog je scoort op domein en pagina autoriteit.
Dit betekent ook hoe hoger de score, hoe hoger je website scoort in de zoekresultaten van Google.

Online SEO training Moz toolbar

PA= Page Authority
DA= Domain Authority

Google meet autoriteit doormiddel van verschillende factoren:

Een belangrijke factor hierin is het opbouwen van waardevolle inkomende links naar jouw website, oftewel het opbouwen van een waardevol linkprofiel.

Het is hierin ook zaak om waardevolle links te verzamelen richting jouw website. Dus bijvoorbeeld van websites die raak vlakken hebben met jouw eigen website. Een inkomende link van een website met veel autoriteit wordt binnen Google als heel waardevol gezien.

Plus de spreiding van het verzamelen van deze links speelt ook een rol. Wanneer jij in 1 week 100 backlinks verzamelt naar jouw website wordt dit gezien als link spamming.

Google meet de autoriteit van jouw website ook door te bekijken of bepalen of er andere websites zijn die over jouw praten en schrijven. Aan de hand hiervan kunnen deze websites ook weer een stukje autoriteit overdragen.

Tip: Wanneer jij backlinks gaat verzamelen van andere websites richting jouw website, geef dan altijd de ALT tekst mee die jij graag gelinkt ziet aan deze backlink. Dit is ook weer een methode om jouw website meer waarde te geven.
Zo begrijpt Google namelijk beter waar deze link heen gaat en waar hij vandaan komt.

Wat is een goede backlink?

Een goede backlink heeft geen beperkende attributen, of elementen waardoor Google deze link niet kan begrijpen of volgen.
Je hebt namelijk de mogelijkheid om “labels” te koppelen aan een link, waarbij je informatie aan Google doorgeeft wat zij met deze link aan moeten.

De attributen die je mee kunt geven zijn:

  • No follow
    • Wanneer je kiest voor de optie No follow, kies je er voor om de website waar je naartoe linkt geen stukje autoriteit over te dragen.
  • Sponsored
    • Deze optie is vooral voor bloggers en influencers. Wanneer zij een artikel schrijven over een bepaald product of artikel en hier iets voor hebben gekregen, moeten zij strikt genomen hieraan het label sponsored hangen.
      Je hebt niet veel aan een sponsored attribute, hiermee wordt namelijk geen autoriteit overgedragen.
Online SEO training

Techniek

Hoe richt je nu je website in?
Vandaag de dag hanteert Google 2 verschillende website types:

  • Desktop
  • Mobiele apparaat

Vroeger was het zo dat websites of webshops, 2 websites moesten laten maken. 1 voor de desktop variant en 1 voor de mobiele variant.
Tegenwoordig is dit gelukkig vernieuwd en snapt Google precies wanneer er vanaf een desktop of mobiel apparaat wordt ingelogd.

Wat erg belangrijk en relevant is voor desktop websites, is het gebruik van grote afbeeldingen of video’s en grote lappen tekst.
De laadtijd van pagina’s kan doorslag gevend zijn. Pagina’s die traag laden kunnen ook weer lager ranken in de zoekresultaten van Google.

De laadtijd en gebruiksvriendelijkheid van je websites word ook wel on-page SEO genoemd.
Het is belangrijk om deze scores zo hoog mogelijk te krijgen voor een betere vindbaarheid in Google.

Een tool die wij ook gebruiken om de page speed van onze website te monitoren is de Pagespeed Insights van Google.
Je hebt hierbij de mogelijkheid om de score van de mobiele en de desktop versie van jouw website te monitoren + verbeteren.

Tip: Ben je een WordPress gebruiker?
Dan geeft de tool zelfs aan welke plugins je kunt gebruiken om de score van bepaalde elementen te verhogen.

Wat zijn belangrijke elementen voor een optimale gebruikerservaring?

Snelheid:

Niemand staat graag in de wacht, jouw bezoekers en Google ook niet.
Het gaat erom dat de website snel laad.

Foto’s:

Gebruik geen al te zwarte foto’s en verklein de foto’s eerst met een tool voordat je deze op jouw website plaatst.
Er zijn ook handige plugins, wanneer je gebruik maakt van WordPress, die foto’s automatisch aanpassen naar een kleinere variant zonder dat je dit kunt zien met het blote oog.

De tool die wij gebruiken om onze afbeeldingen te verkleinen is de WordPress plugin Smush.

Video:

Wanneer je gebruik maakt van Youtube video’s kies er dan voor om deze filmpjes te embedden.
Dit zorgt ervoor dat de video’s veel sneller laden.

Thema:

Als je gebruik maakt van bijvoorbeeld WordPress, zorg dan dat je gebruik maakt van een licht thema.
Op onze website maken wij gebruik van het thema Generatepress. Dit thema staat bekent als een enorm licht gewicht thema.

Gebruik cache plugin:

Om jouw website sneller te laten laden en automatisch dus hoger te laten ranken in Google, is het ook een aanrader om een goede cache plugin te gebruiken. Op onze website gebruiken wij hiervoor de WordPress plugin W3 total cache, erg handig in gebruik.

Veiligheid:

De laatste belangrijke factor voor een goede SEO score is de veiligheid van jouw website. Gebruik je al HTTPS?
En heb je een SSL certificaat gekoppeld aan jouw website?

Websites waarbij wordt aangegeven dat deze onveilig zijn, scoren namelijk ook lager in Google.
Dit heeft Google op een gegeven moment ingevoerd, omdat er steeds meer transacties werden uitgevoerd via het internet denk aan webshops.

Waarom is content zo belangrijk?

Content is in het geval van een website king, maar waarom is content nu zo belangrijk.
Dit is met name zo belangrijk omdat de gebruikers van Google tevreden moeten blijven.

Dit gebeurt alleen wanneer er een zoekopdracht wordt ingegeven en hier de meest relevante zoekresultaten uit naar voren komen. Gebruikers van Google zijn namelijk op zoek naar een antwoord op hun vraag.

Content moet daarom ook inhoud hebben en relevant zijn.

Wat is content?

Onder content valt alles wat op jouw website staat denk aan:

  • Beeld
  • Foto
  • Video
  • Geluid
  • Podcasts
  • Tekst
  • Blogs

Het is dan ook belangrijk als deze elemeneten op jouw website staan en ze ook daadwerkelijk waarde toevoegen.
Denk aan een embedded of ingevoegd Youtube filmpje. Heeft dit filmpje ook echt een toegevoegde waarde aan jouw informatie? Of heb je dit filmpje simpelweg toegevoegd voor opvulling in de tekst?

Wat ook voor toegevoegde waarde kan zorgen zijn zogenaamde infographics. Dit zijn zelfgemaakt tekeningen.
Deze kan je bijvoorbeeld maken door gebruik te maken van het programma Canva.

Wanneer jij over een bepaald onderwerp schrijft en hierbij een waardevolle infographic plaatst die ook daadwerkelijk iets toevoegt, zal ook dit een positieve uitwerking hebben op de ranking binnen Google.

Waar plaats je zoekwoorden?

Het is taak om de zoekwoorden op de juiste plaats in de tekst te plaatsen.
Dit is onder andere op de volgende plaatsen:

  • SEO titel
  • Metatitel
  • Zoekterm(en) in blog titel
  • In de eerste alinea (het liefst in de eerste zin)
  • Slug
  • Laatste alinea

Waar Google ook naar kijkt is de laatste alinea van de tekst. Het gaat hierbij om de opsomming of eindconclusie van de tekst of blog. Hierin is het dus taak om de belangrijkste woorden of punten te plaatsen van de content.

Hoe werkt content?

Kopteksten 2 en 3 worden eigenlijk alleen gebruikt om een logische verdeling te kunnen maken in de blog of tekst.
Waar de kopteksten 2 en 3 ook erg handig voor zijn, zijn bijvoorbeeld voor de plugins die een automatische inhoudsopgave verzorgen in jouw tekst of blog.

Het gebruik van een inhoudsopgave wordt dan ook zeker aangeraden. Dit omdat veel gebruikers vaak niet in alle tekst die jij aanbiedt zijn geïnteresseerd. De mogelijkheid om via de inhoudsopgave bij de juiste tekst terecht te komen, is dan zeer handig en zorgt voor meer gebruiksgemak.

Wat ook erg belangrijk is bij content, is het gebruik van alinea’s. Zorg dat jouw website overzichtelijk en leesbaar blijft.
Beschouw jouw website als een boek die gelezen moet gaan worden. Hierin is het dus erg belangrijk dat de leesbaarheid van de website goed is.

Verwerk de zoekwoorden zorgvuldig in de content.
De content moet kwalitatief goed zijn. Het is belangrijk dat je daadwerkelijk iets toevoegt en vragen beantwoord.

Creativiteit is hierin ook een belangrijke factor, wees verrassend en laat jouw creativiteit er op los.
Probeer je te onderscheiden van de andere websites in jouw niche of markt.

Online SEO scan

Wil jij graag hoger in de zoekmachines komen?
Via de website van Seo-hulp.nl kun je een gratis SEO scan aanvragen voor jouw website.

Rob Ijszenga voert deze scan handmatig uit om te zien waar jouw website nog beter op kan gaan scoren in Google.
Dit wordt uitgewerkt in een score rapportje die je per mail ontvangt en zo kun je precies zien waar jouw winst valt te behalen.

Vervolgens heb je de mogelijkheid om de SEO scan 1 op 1 met Rob te bespreken in een gesprek.
Hij legt hierin stap voor stap uit welke elementen van jouw website nog winst kunnen behalen.

Ook onze website heeft deze SEO scan ondergaan en wij hebben zeker waardevolle informatie van Rob mogen ontvangen, waar wij verder mee aan de slag zijn gaan.

Online SEO training – Onze ervaringen

Na afloop van deze Online SEO training waren wij zeer positief verrast. De training heeft langer dan de totaal voorgeschreven 90 minuten in beslag genomen. Wat al zeer positief en professioneel overkomt. Tijdens het complete SEO verhaal merkte je de gedrevenheid en passie van Rob Ijszenga.

De Online SEO training was zeer waardevol en interessant. Hij heeft ons veel nieuwe inzichten bijgespijkerd met betrekking tot SEO optimalisatie. Rob neemt ook uitgebreidt de tijd om stil te staan bij eventuele vragen of opmerkingen met betrekking tot jouw eigen website.

Ook hiertoe is hij dan bereidt om mee te helpen, zodat jij jouw website nog verder kunt optimaliseren.

Wij bevelen deze online SEO training dan ook van harte aan, aan iedereen die meer wilt leren over de Google SEO basics en zoekmachine optimalisatie. En hoe je hier dus uiteindelijk hoger door in Google kunt komen met jouw website.

Online SEO Training

€99,95
5

Kwaliteit

5.0/5

Gebruiksvriendelijk

5.0/5

Support

5.0/5

Prijs

5.0/5

Pluspunten

  • Zeer waardevolle training
  • Goede & duidelijke uitleg
  • Rob Ijszenga is bereid om te helpen met vragen die je hebt

Minpunten

  • Wij hebben geen minpunten over dit product te melden.

Plaats een reactie